Tipuri de biciclete
Acesta este primul articol dintr-o serie de how to pentru biciclete. In articolul de fata sunt acoperite tipurile principale de biciclete si sunt prezentate cateva indicii pentru alegerea uneia.
Tipuri de biciclete
Exista doua mari categorii de biciclete: cele de sosea si cele de off-road (AKA MTB-uri). Mai sunt si cele de sala dar nu despre ele vorbim 😀
La randul lor aceste clase au subcategorii, astfel:
Sosea:
- biciclete de oras – concepute pentru distante scurte, fara amortizoare si fara pretentii de greutate; acestea pot fi single speed sau multi speed
- biciclete pliabile – o subspecie a celor de oras cu un diametru mult mai mic al rotii si cu cadru foarte jos care, dupa cum sugereaza si numele, se pot plia
- cursiere – biciclete exclusiv pentru sosea (cu asflat bun) concepute pentru parcurgerea de distante mari, in range-ul de 50 – 200km+; diferenta intre ele se face in special la greutate; cursierele sunt unele din cele mai scumpe biciclete ele incepand de la cca 3 500 lei (dar nu vrei modelul de start!)
- BMX-uri – nu neaparat de sosea; ele sunt de fapt bicilete cu roti foarte mici, fara frane, folosite pentru trickuri si fente pe pipes, half pipes, bare de otel, scari si tot ce inseamna obstacol urban; adolescentii „rebeli” dar sportivi sunt principalii utilizatori de BMX
MTB (Mountain Bike)
Si acestea au 2 subcategorii la randul lor:
- hardtail (coada tare daca e sa le traducem desi nimeni nu va sti despre ce e vorba) – concepute pentru teren accidentat si coborari moderate; in timp ce majoritatea modelelor au suspensie fata sunt si modele (poate mai vechi) fara suspensie; ca pret ele incep de la 600 lei; acestea sunt cele mai raspandite modele in natura si sunt ideale de mers in Bucuresti daca iti place sa mai si sari/cobori borduri
- full suspension – biciclete concepute pentru parcurgerea traseelor dificile (pietris, bolovanis, radacini, noroi) si/sau coborari abrupte, cu suspensie pe ambele roti; si ele pot fi single speed (mai rar) si multi speed (mai des); acestea au un pret de start „usor” mai mare, cam de la 5 000 lei; in timp ce merg si in oras practic sunt prea „bune” pentru asa ceva
Si ce sa iti cumperi ?
Pai, inainte de a cumpara o bicicleta, trebuie sa-ti raspunzi cel putin la intrebarile:
1. unde o depozitez ?
2. unde merg cu ea ?
3. cum merg cu ea ? (civilizat, stau la semafor sau civilizat, stau la semafor sau mai urc pe troturare si lovesc batranii)
Daca spatiul de depozitare este o problema, iti trebuie clar o bicicleta pliabila. Daca ai un perete mai liber intr-un balcon ceva, poti fixa un carlig in perete de care agati si o bicicleta „normala”
Daca mergi in special in oras (parc, serviciu, bacanie) si esti regulamentar(a) poate te coafeaza o bicicleta clasica de oras, fara viteze, cu roti mari la diametru (29′). Acestea sunt foarte raspandite in Olanda.
Daca o arzi prin oras dar vrei si o tura-doua prin paduri (sa zicem Comana, cat inca mai este) sau un munte usor, poti investi intr-un hard tail cu suspensie pe fata. Asa mai poti urca/cobori si o bordura fara sa te sperii de consecinte.
Daca iti place sa mergi pe sosea la ture mari (50km+) curisera e pentru tine.
Daca faci downhill probabil stii deja toate aceste informatii si ai si bicicleta care iti trebuie cu suspensie spate, frane pe disc si single speed 🙂
[divider scroll_text=”SCROLL_TEXT”]
Credit imagini: Francesco Paroni Sterbini, Christian y Sergio Velasco, Mewd
Comments are closed here.